23 Ekim 2009 Cuma

0-6 Yaş Oyun ve Oyuncak





Oyun:

Oyun çocuğun dış dünyayı keşfetmesini, doğal ve aktif şekilde öğrenmesini sağlayan, taklit becerilerini geliştiren, günlük yaşantısı, anne baba ve çevresi ile ilişkileri hakkında bilgi veren bir araçtır. Eğlencenin yanı sıra oyun çocuk için en önemli “iş”tir. Büyümenin önemli bir parçasıdır.
Oyun çocuğun bedensel, duygusal, sosyal, zihinsel ve dil gelişiminde önemli rol oynar.
Oyunun Çocuğun Gelişimine Etkileri:

Oyun çocuğa;

düşünmeyi ve kendi başına karar vermeyi,
risk alabilmeyi,
sorumluluk almayı, işbirliği yapmayı ve paylaşmayı,
çevresini araştırmayı, nesneleri tanımayı ve problem çözmeyi,
dikkatini bir noktaya toplamayı ve becerilerini organize etmeyi,
kendisini ifade etmeyi, sözlü olarak ifade edilenleri anlamayı,
sırasını beklemeyi,
başkalarının haklarına saygılı olmayı,
kurallara uymayı öğretir.

Ayrıca oyun çocuğun;
hayal gücünü, becerilerini ve yaratıcılığını geliştirir,
saldırganlık dürtüsünü boşaltmasını sağlar,
değişik sosyal rolleri denemesine, duygularını dışa vurmasına olanak sağlar,
dil ve kas gelişimini hızlandırır ve güçlendirir,
sosyalleşme becerisini destekler,
problem çözme becerisini geliştirir.

Oyuncak:


Gelişimi hızlandıran, hayal gücü ve yaratıcılığı destekleyen, duyuları uyaran oyun malzemelerine oyuncak denir. Oyuncak çocuğun yeteneklerini geliştirirken, seçme ve karar verme becerilerini de destekler. Oyuncak çocuğun renk, şekil, boyut, sayı, büyüklük, ses, yapı ve işlev gibi kavramları öğrenmesini sağlar.

Çocuğun yaş, cinsiyet, ilgi ve gereksinmelerine göre oyun ve oyuncak tercihleri de değişmektedir.

Yaşlara Göre Gelişim Özellikleri ve Oyuncaklar:

0-6 ay gelişimi: Bebeklerin çoğu doğumdan itibaren dış uyaranlara karşı açıktır. Bu nedenle de görme, işitme, tatma, dokunma, koklama duyularının geliştirilmesi gerekir. Bebek doğduğu andan itibaren görmeye ve çevresini algılamaya başlar. İlk 6 ayda çocuk ses, şekil ve renklere karşı duyarlıdır.
Bu dönemin oyuncakları: Yatağın yanına asılan bez kitaplar, yatağın üzerine asılan dönence, çocuğun rahatça tutabileceği değişik boy ve şekillerde çıngıraklar, ayna, değişik boyutlarda toplar, basınca veya sıkınca ses çıkaran oyuncaklar.

7-12 ay gelişimi: 7. ayda bebek seslere tepkide bulunmaya başlar. Hem kendi çıkardığı hem de yetişkinden gelen sesleri taklit etmeye çalışır. Uzanabildiği her şeyi yakalamaya çalışır. Eline geçen her şeyi ağzına götürür. Düşen nesneler dikkatini çeker. 8. ayda daha önce yapmadığı yetişkin hareketlerini taklit edebilir. Oyuncakları tanımaya başlar. Resimli kitaplara bakar. Neden sonuç ilişkileri kurabilir. 9. ayda oyuncakları birbirine vurarak ses çıkarır. “ce” oyunu oynar. Karşılıklı top atma oyunu oynayabilir.

Bu dönemin oyuncakları: Bir elinden diğerine geçirebileceği renkli halkalar, küpler, yumuşak bebek ve hayvanlar, farklı boylarda toplar, iç içe geçen kutular, üst üste takılan halkalar, basit çizimlerin olduğu renkli kitaplar, sesli, müzikli kitaplar, deliklerden atılabilen şekiller, emeklemeyi destekleyecek hareketli oyuncaklar, vurunca, basınca ses çıkaran oyuncaklar, banyo oyuncakları.

1-3 yaş gelişimi: 12-18 ay arası küpleri üst üste koyup kule yapabilir. Kitap sayfalarını çevirebilir. Kalemi kavrayabilir. Çocuk şarkılarına eşlik etmeye çalışır. Şekilleri uygun deliklere yerleştirir. 2 yaşında oyuncakları itip çekebilir. 6-8 küple kule yapar. Dairesel karalamalar yapar. Oyun oynarken kendi kendine konuşur. Resimli kitaplardaki ayrıntılara dikkat edebilir. Şarkılara eşlik edebilir, kendi kendine söylemeye çalışır. 3 yaşında 9 ve daha fazla küple kule yapabilir. Hikayeleri dikkatle dinler ve anlatmaya çalışır. Ezbere şiir, şarkı söyleyebilir. 10’a kadar sayabilir. Aynı olan nesne ve resimleri eşleştirebilir. Oyun hamurundan kalıplar çıkartabilir, basit şekiller yapabilir. Parçaları birleştirip bütün oluşturmaya çalışır. Yetişkinin günlük yaşamda yaptığı işleri (yemek, ütü, tamir, temizlik gibi) oyunlarında taklit etmeye başlamıştır.

Bu dönemin oyuncakları: İtmeli, çekmeli oyuncaklar, farklı sayıda parçaları
olan yap bozlar, boyalar (parmak boya, pastel boya, boya kalemleri), boyama kitapları, oyun hamuru, mutfak seti, doktor malzemeleri, tamir aletleri, araba, kamyon, uçak, tren, orta büyüklükte top, kuklalar, üst üste takıp çıkarılabilen bloklar, bisiklet, kova, kürek, telefon, basit, bol resimli hikaye kitapları, bebek elbiseleri, müzik aletleri (davul, piyano, marakas, flüt), suda yüzebilen oyuncaklar, oyuncak bebek arabası, eşleme kartları, hayvan figürleri.

3-6 yaş gelişimi: 3 tekerlekli bisikleti pedallarını çevirerek kullanabilir. Topu atma, yakalama, zıplatma, tekmeyle vurma gibi becerileri içeren top oyunlarında ustalaşmıştır. Kalemi yetişkin gibi tutar ve başarıyla kullanır. Dramatik oyunu ve çeşitli giysiler giyip kılıktan kılığa girmeyi çok sever; sıklıkla bu oyunları oynamayı tercih eder. 3 küple köprü yapabilir. Makas kullanabilir. Basit resimler çizebilir. 20’ye kadar sayabilir. 5 yaşında örneğe bakarak 6 küple 3 basamaklı merdiven yapabilir. Çeşitli büyüklükteki boncukları ipe dizebilir. Geometrik şekilleri çizebilir. Resmin sınırlarını taşırmadan boyar. Bulduğu her türlü malzeme ile yaratıcı şeyler oluşturur. Kalemleri ve boya fırçalarını ustalıkla kullanabilir. Hikayeleri oyunlarında canlandırır.

Bu dönemin oyuncakları: Uygulamalı oyuncaklar (tamir aletleri, temizlik seti, dikiş seti, ütü gibi), minyatür oyuncaklar (ev eşyaları, çiftlik seti, askerler gibi), kostümler, oyun hamuru, boyalar, farklı sayıda parçaları olan yap bozlar, inşa oyuncakları, basit kutu oyunları (kart eşleme, renk-şekil-sayı kavramlarının öğretildiği oyunlar gibi), değişik boyutlarda boncuklar, abaküs.

Oyuncak Seçiminde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar:
Oyuncaklar günlük yaşamda kullanılan nesnelerin sembolleridir. Bu nedenle oyuncak alırken cinsiyet ayrımı (kızlara bebek, erkeklere top, araba) yapılmamalı, her çocuğun oyuncak dolabında her iki cinse de ait oyuncaklar bulunmalıdır.
Oyuncak seçerken anne babanın istek ve beğenilerinin yerine çocuğun yaşı ve becerilerinin göz önüne alınması gerekir.
Oyuncağın parçaları çocuğun yaşına göre tehlike oluşturmayacak şekilde olmalıdır. Küçük parçası olan oyuncaklar yetişkin gözetimi olmadan çocuğa verilmemelidir.
Tüylü oyuncakların çocuğun ağzına ve burnuna kaçmamasına özen gösterilmelidir.
Oyuncak dayanıklı olmalıdır.
Yıkanabilen oyuncaklar tercih edilmelidir.
Zehirsiz boya kullanılmış olanlar tercih edilmelidir.
Bebeğin yatağına asılan oyuncaklar iyi monte edilmeli, bebeğin üzerine düşmemesine ve iplerinin zarar vermemesine dikkat edilmelidir.
Pille çalışan oyuncaklarda pil yuvasının vida ile kapatılmış olmasına dikkat edilmelidir.
Sivri uçları, kesici kenarları, parmaklarının sıkışabileceği ek yerleri ve gözlerine zarar verebilecek çıkıntıları olmamalıdır,
Oyuncaklar sık sık kontrol edilmeli ve kırılan paçalar atılmalıdır.
Bedensel, zihinsel, sosyal ve dil gelişim alanlarının tümünü birden destekleyebilecek zengin uyarıcıları içermeli, çok fonksiyonlu olmalıdır.
Oyuncak kutusunda kilit olmamalı, çocuğa zarar verecek kapanma mekanizması bulunmamalıdır.

Anne - Babaların Çocukla Birlikte Oyun Oynarken Yapabilecekleri:
Anne babanın çocuğun oyununa katılması ebeveynlerin çocuğun gelişimini, ilgi ve becerilerini gözlemlemesini sağladığı gibi aile bağlarını da güçlendirir. Anne babası ile birlikte oyun oynayan çocuk yetişkin yaşamında mutlu bir birey olur ve kendi çocuğu ile de oyun oynayabilme becerisi kazanır.

Oyun sırasında çocukla göz teması kurulmalı, oyundan keyif alınmalı ve çocuğun istekleri ön planda tutulmalıdır.

Ayna karşısında vücut parçaları gösterilip isimleri söylenebilir.
Çevredeki nesneleri göstermesi ve isimlendirmesi istenebilir.
Nesneleri ve oyun materyallerini tanıması için fırsat verilmeli ve daha sonra bunları nasıl kullanacağı çocuğa gösterilmelidir.
Çocuğa elinde tutması için değişik eşya ve oyuncaklar verilip ellerini kullanması sağlanabilir.
Birlikte kitaplara bakma, müzik dinleme, dans etme, şarkı söyleme gibi etkinlikler yapılabilir.
Oyuncakları birlikte toplayabilirler. Bu şekilde hem çocuk kendisi ile ilgili bir sorumluluk almış olur hem de yardımlaşma becerisi kazanır.
Evdeki artık malzemelerden oyuncaklar yapılabilir. Bu şekilde yapılan oyuncakların çocuk için daha büyük bir değeri vardır.
Oyuncaklar kapaklı kutularda ve çocuğun rahatça ulaşabileceği yerlerde olmalıdır.
Oyun ortamında çocuğun dikkatini dağıtacak kadar fazla uyaran olmamalıdır.
Çocuk oyun oynaması konusunda cesaretlendirilmelidir.
PEDAGOG DUYGU ÇALIŞIR
http://www.mavipedagoji.com/yazilarimiz_detay.asp?ID=85

22 Ekim 2009 Perşembe

ANNELİĞE HAZIRLIK HAMİLE KURSU


Annelik Yolunda hamile kursumuz 4 oturumdan ve doğum sonrası anne-baba ve bebek toplantısı olmak üzere 5 oturumdan oluşmaktadır.
Kursumuza babalarla katılınmasını anne adaylarına tavsiye ediyoruz.
eğer baba adayı gelmak isterse size doğum sonrası destek olacak kişi ile kursa katılabilirsiniz.
Kursumuza 12-13 haftayı tamamlamış olmanızı tavsiye ediyoruz.
8 Kasım Pazar Saat 12:00- 14:00 arasında yeni sınıfımız açılacaktır.

Kursumuz Gayrettepe 'dedir. Adres: Yıldız posta cad. Emel apt. A Blok no:14/4 Gayrettepe
Kurs ücretimiz 290 TL+KDV...(eş ile beraber)
Kursumuzun içeriği,

ANNELİK YOLUNDA HAMİLE KURSU

4 HAFTALIK PROGRAM


1.OTURUM:

Hafta hafta hamilelikte anne ve bebeğin durumu,
Hamilelikte beslenme ve gündelik yaşam,
Babaların doğum planı,
Hamilelikte cinsel yaşam
Hamilelikteki psikoloji

2. OTURUM:

Doğum çeşitleri ve doğumun fizyolojisi,
Doğum sırasındaki anestezi çeşitleri,ağrısız doğum,
Doğuma hazırlık
( Normal doğum yapmak isteyen anne adayları için normal doğuma
yönelik nefes egzersizleri ,ıkınma teknikleri ve masaj teknikleri
anlatılacaktır.)
RAHATLAMA NEFES EGZERSİZLERİ

3.OTURUM:

Emzirme ve anne sütü,
Yenidoğan bakımı;
-göbek bakımı,
-yeni doğan sarılığı,
-bebeğin altının değiştirilmesi,(babaları da uygulamaya katarak)
-bebeği tutuma ve taşıma,
-bebeği giydirme,
-yenidoğan refleksleri,
-bebeğin yıkanması,
-bebeğin gazının çıkarılması,
-bebek için rahatlatma masajı,
-babağin aşıları,
-bebeğin uyku düzeni,
-bebeğin tırnaklarının kesilmesi ve bakımı,
-bebeğin ağlaması ve onu sakinleştirmenin püf noktaları,
*0-6 ay anne - bebek ilişkisinin önemi:dünya ile ilk ilişki ve bağlanma,
BEBEĞE YAPILACAK EGZERSİZLER

4.OTURUM:


Lohusalık bakımı,
Lohusalık Sendromu,
Yeni rolleriyle doğumdan sonra eşlerin ilişkisi,
Doğum sonrası beslenme
Çalışan annenin işe dönme: anne ve bebeğin ayrılık hazırlığı
NEFES VE RAHATLAMA EGZERSİZLERİ


5. OTURUM:

Doğumdan sonraki ilk 2 ay içerisinde anneler ve babalar bebekleri ile
birlikte anne -bebek -baba grubumuza katılabilir ve zorlandıkları konularda
danışmanlık hizmeti alabilirler.Bu oturumumuza Pedagog katılacaktır.
Ayrıca psikoloğumuz ve hamile eğitmeni arkadaşımızda bulunacaktır.

Kursumuzla ilgili gelişmeleri ve yenilikleri, eğitimden görüntülerin
de bulunduğu bir bloğumuz bulunmaktadır. eğer ilgilenirseniz adresi,

http://bebeimgeliyor.blogspot.com

Konu ile ilgili sitemiz,

www.annelikyolunda.com...


ESRA ERTUĞRUL & GONCA ŞENSÖZEN

İletişim no: 05554053703 den bize ulaşabilirisiniz.

18 Ekim 2009 Pazar

BEBEĞİM ARTIK 21 HAFTALIK

21 HAFTALIK GEBELİKTE NELER OLUYOR?
Yirmibirinci haftaya ulaşıldığında bebekteki hızlı büyüme biraz yavaşlar. Bu haftada en önemli olay kalp kasının güçlenmesidir. Bebeğinizin kalbi, kanı çok daha etkili şekilde pompalamaya başlamıştır. Sizin dolaşımınızdaki kan miktarındaki artış nedeni ile özellikle tüm gün ayakta olan gebelerde akşamları ayaklarda ve ayak bileklerinde şişmeler olabilir. Bu tamamen normal bir durumdur. Gün içinde zaman zaman ayakları hafif yükselterek dinlenmek ve eğer mümkünse 2 saatten fazla ayakta kalmamak duruma yardımcı olabilir. Bol su içmek bu yakınmaları arttırmaz tam tersine azaltır. Bu nedenle gün içinde bol bol su içmeyi ihmal etmeyin. İhmal etmemeniz gereken bir başka konu ise artık en azından haftada bir kez tansiyonuzu ölçtürmenin faydalı olacağıdır. Karın boşluğu içerisinde büyüyen uterusun diğer organlar ile birlikte diyafram kasını da sıkıştırması sonucu pek çok gebe bu dönemde nefes darlığı ya da çabuk nefes nefese kalma sorunu yaşayabilir. Bu da gebeliğin normal sonuçlarından birisidir. Gebelik ilerledikçe bu sıkıntılar artabilir. Yine daha önce başlamadıysanız bu haftadan itibaren demir desteğine başlamanızda fayda var. Diet ile aldığınız demir gebelikte size yeterli gelmeyecektir. Bu nedenle mutlaka dışarıdan destek almalısınız.

GAZİANTEP GÖRME ENGELLİLER İLKÖĞRETİM OKLUK ÖRGÜ KAMPANYASI

http://ewcimen.blogspot.com/2009/10/gap-gorme-engelliler-ioo-yardim.html

ÖRGÜ DÜNYASI ilk yardım etkinliğini yapmak üzere üyeler kollarını sıvadı. Gaziantep Görme Engelliler İlköğretim okulu öğrencilerine yardım amaçlı örgü örüyoruz. Yelek, süveter, atkı-bere takımı aklınıza ne gelirse.. Maddi durumu çok kötü olanlar var ve Onlara Bayram Hediyesi olsun istiyorlar. Lütfen sizde foruma üye olun ve etkinliğe sizlerde katılın. Bu etkinliği bloglarınızda duyurun daha çok çocuğu mutlu edelim. Etkinlik 20 Ekimde başlayıp 15 Kasım'da son bulacaktır ve 16 Kasım'da çocuklara hediyeler ulaştırılacaktır. Destek olmak için foruma üye olup şartları öğrenebilirsiniz.
Lütfen sizlerde Bloglarınızda bu etkinliğe yer verin..

Dipnot: Kesinlikle MADDİ(parasal) Yardım kabul edilmiyor. Sadece örgü olacaktır.

15 Ekim 2009 Perşembe

BEBİŞLERİMİZ....





ANNE-BEBEK -BABA TOPLANTISINDA MİLUPA'NIN KATKISI....







MİLUPA'A KATKILARINDAN DOLAYI ÇOK TEŞEKKÜR EDERİZ....GÖNDERDİĞİ DEVAM SÜTLERİ VE MAMALAR ANNELERİ VE BEBİŞLERİNİ MEMNUN ETTİ.. EK GIDAYA GEÇİŞİ ANLATIĞIMIZ TOPLANTI DA NUMUNELER VE GÖNDERDİKLERİ BROŞÜRLER ÇOK YARARLI OLDU. BEBEKLERİMİZDEN KUZEY VE DENİZ BEBEK İKİZ OLDUKLARI İÇİN ANNE SÜTÜNÜN YANI SIRA DAHA ÇOK MİLUPA'NIN APTAMİL 1 DEVAM SÜTÜNÜ KULLANIYORLARMIŞ. dİĞER KATILIMCI ANNELERİN BEBEKLERİ ARCA ,KUZEY VE TULGA BEBEK ANNE SÜTÜ ALDIKLARI VE BU TİP MAMALARI ÇOK MERAK ETTİKLERİNİ DİLE GETİRDİLER. HEPSİNE
BU KONU ANLATILDI. ANNELERİMİZ VE BABALARIMIZ BU TOPLANTI SONUNDA MEMNUN AYRILDILAR...