- Tek ayak üzerinde sıçrayabilir.
- Tek ayak üzerinde 5 saniye durabilir.
- Yardımsız merdiven inip çıkabilir.
- Topu ileriye doğu vurur.
- Çoğu zaman bir topu dengeli bir biçimde yakalayabilir.
- İyi bir koordinasyonla topu fırlatabilir.
- Makas ile kağıt kesebilir.
- Baş ve gövdesi belli olan (iki kısımlı) adam resmi yapabilir.
- Dişini fırçalayabilir.
- Benlik duygusu gelişmiştir.
- Üçgen resmi yapabilir.
- İki eşyadan daha ağır olanı ayırt edebilir.
- 4 renk bilir.
- Paraları tanımaya başlar.
- Kelimelerin anlamını sorar.
- Grup oyunlarından, evcilik oyunlarından hoşlanır.
- Adam resmi yapabilir.
- Birkaç harf bilir ve yazar.
- Korkuları azalmıştır.
- Yabancıları başlangıçta yadırgar, ancak çabuk alışır.
- Sorumluluk verilmesi hoşuna gider.
- Hafızası iyi gelişmiştir.
- Okul rutinini rahatça benimser.
- Şiir ve şarkıları ezbere söyleyebilir.
- Hayali masallar anlatmaya, grup oyunlarına katılamaya başlar.
- Günlük 6 gr kilo alır.
- Boyu doğum boyunun 2 katıdır.
- Gelişmiş dengede durma özelliği vardır.
- Makasla bir resmi düzgün bir şekilde keser.
- Ayakkabılarını henüz bağlayamayabilir.
- Hala yatağını ıslatabilir.
- 1500’den fazla kelime haznesi vardır.
- 4-5 kelimelik cümleler kurar.
- Geçmiş zamanı cümlede kullanır.
- 4’e kadar sayabilir.
- Her türlü soruyu sorabilir.
- Tam anlaşılmayan kelimeler telaffuz edebilir.
- Bazı basit şarkıları öğrenip söyleyebilir.
- Bağımsız olmayı sever.
- Sinirli davranış biçimine sahiptir.
- Hayali oyunlar oynar.
- İletişim kurma ve konuşma süreleri uzamıştır.
- Objeleri boyut ve ağırlık kriterlerine göre farklı algılayabilir.
- Benmerkezci davranış azalmıştır.
- El ve parmak becerileri köşeli şekilleri kopyalayıp çizebilir.
- 2 veya 4 vücut bölümü ile bir insan çizebilir.
- Daire ve kare çizebilir.
- Bazı büyük harfleri kopyalayabilir.
- Gramerin bazı temel kurallarına hakimdir.
- 5- 6 kelimelik cümleler kurar.
- Yabancıların anlayabileceği kadar net konuşur.
- Hikâyeler anlatır.
- Sayı sayma konseptini anlar ve bazı sayıları tanır.
- Zaman algılaması başlar.
- Bir hikayenin bazı bölümlerini tekrarlayabilir.
- Benzer ve farklı kavramları anlar.
- Yeni şeylere ilgi duymaya başlar
- Diğer çocuklarla iletişim kurar.
- Anne babayla oynar.
- Giyinip soyunabilir.
- Çatışmalarda çözümler üretir.
- Daha bağımsızdır.
- Ona göre tanıdık olmayan olmayan her imaj ‘ canavar’dır.
- Kendisini; aklı, hisleri ve vücuduyla tam bir birey olarak görür.
- Gerçek ve fantezi arasındaki farkı henüz algılayamaz.
4 yaşın sonunda, çocuğunuzda aşağıdakilerden birkaçı varsa çocuk doktorunuza danışınız:
- Bir topu fırlatamaması
- Yerinde zıplayamaması
- 3 tekerlekli bisikleti kullanamaması
- İşaret ve baş parmağı arasında bir cismi kavrayamaması
- 4 bloğu üst üste dizememesi
- Annesinde ve babasından biri ayrıldığında hala yırtınıp ağlaması
- Grup oyunlarına ilgi göstermemesi
- Yaşıtlarıyla iletişim kuramaması
- Aile dışındaki insanlara tepki vermemesi
- Hayali oyunlara ilgi göstermemesi
- Uyumaya, giyinmeye ve tuvalet kullanımına direnmesi
- Kızgınlık ve huysuzluk anında kontrolünü kaybetmesi
- Bir daireyi kopya edememesi
- 3 kelimeden fazla cümle kuramaması
- Ben ve sen kavramlarını doğru kullanamaması
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder